Broken Tulip

Heb respect voor ieder mens, ze hebben het hard nodig....
It is currently 19 Aug 2019, 20:13

All times are UTC

Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
Unread postPosted: 06 Sep 2011, 02:51 
Site Admin

Quote:
Familieleden van daders zijn geen slachtoffer van het gepleegde misdrijf. Tegen hen is geen misdrijf gepleegd.

Aldus Slachtofferhulp Nederland in een korte verklaring op de eigen website.
Een verklaring om aan te geven (te rechtvaardigen?) dat je van Slachtofferhulp Nederland alleen hulp kan verwachten
als je aan de ‘goede kant’ zit. Aan de kant van de echte slachtoffers.

Merkwaardig.

Bron: Chris Klomp, Slachtofferhulp

Of ik er wat aan toe te voegen heb?

Yep, mijn dank aan-, en respect voor Chris om dit eens zo te plaatsen !!!

zou mijn leven ooit
van meer waarde voor me worden
dan de wens om te willen zijn wie ik ben,
welke waarde zou ik wensen
aan dat leven toe te willen kennen...

tel. 06 57656027

Report this post
 Profile  
Reply with quote  
Unread postPosted: 06 Sep 2011, 15:53 
Site Admin

Chris is weer goed bezig en geeft een heel goede kijk weer.

Er wordt niet gekeken naar de familie en naasten van een dader en dat is 3rg, heel erg want zij zijn echt ook slachtoffer van een ongewilde situatie.

Report this post
 Profile  
Reply with quote  
Unread postPosted: 06 Sep 2011, 17:06 
Team Broken Tulip

Slachtofferhulp heeft de tekst aangepast. Ook dat staat in diezelfde blog van Chris Klomp (update).
Quote:
De eerder door de organisatie geponeerde stelling: Familieleden van daders zijn geen slachtoffer van het gepleegde misdrijf. bleek wellicht toch wat te kort door de bocht.

Nu staat er:

Familieleden van daders zijn volgens het strafrecht geen slachtoffer van het gepleegde misdrijf. Tegen hen is namelijk volgens de wet geen misdrijf gepleegd. Uiteraard zijn zij wel slachtoffer van het feit dat hun naaste een misdrijf heeft gepleegd. Wij erkennen zeker dat deze familieleden hulp nodig hebben en dat deze hulp nu tekort schiet echter deze hulp kan niet door Slachtofferhulp Nederland gegeven worden.

Het lijkt me overigens volkomen rechtmatig dat Slachtofferhulp zelf de grenzen van haar hulpverlening mag aangeven.
Of moeten wij als BT ook onze grenzen door de pers laten aangeven?

Report this post
 Profile  
Reply with quote  
Unread postPosted: 06 Sep 2011, 23:20 
Site Admin

dank je voor de update Gerrit. Die heb ik nog niet gelezen.

Tuurlijk mag slachtoffer hulp deze grenzen aangeven maar het is wel krom als je slachtofferhulp aan bied en een complete groep buiten sluit.

Report this post
 Profile  
Reply with quote  
Unread postPosted: 08 Sep 2011, 20:17 
Team Broken Tulip

Voor de compleetheid een latere reactie op de blog van Chris Klomp, waarin het verschil nog eens heel duidelijk onder woorden wordt gebracht:
Ulfert Molenhuis wrote:
UPDATE Familieleden van daders zijn geen slachtoffer van het gepleegde misdrijf. Tegen hen is geen misdrijf gepleegd. Aldus Slachtofferhulp Nederland in een korte verklaring op de eigen website. Een verklaring om aan te geven (te rechtvaardigen?) dat je van Slachtofferhulp Nederland alleen hulp kan verwachten als je aan de ‘goede kant’ zit. Aan de kant [...]

Vooropgesteld dat de aanvankelijke formulering van Slachtofferhulp Nederland beter had gekund en gemoeten, had Chris door zijn rijke ervaringen toch wat beter moeten weten. Verdachten en ook hun directe aanverwanten horen qua hulpverlening niet bij Slachtofferhulp Nederland thuis. Waar familie van verdachten geslachtofferd worden, zijn er vaak aan de andere zijde ook een of meer slachtoffers. Beide partijen hulp bieden door een en dezelfde organisatie, dat is absoluut ongewenst. Wat anders ligt het bij verkeersongevallen met bv. dodelijke afloop. Als dat bijvoorbeeld een gevolg is van een verkeersfout en niet meer dan dat, dan zouden beide partijen wel door Slachtofferhulp Nederland geholpen kunnen worden, maar daar ligt dan ook wel een uiterste grens. Niet onvermeld mag blijven dat Slachtofferhulp Nederland in sterk toenemende mate daders en slachtoffers op enig moment met elkaar in gesprek brengt en dat dit vaak een positief element is in de verwerking zowel voor daders en hun famalie, alsook voor slachtoffers.

Report this post
 Profile  
Reply with quote  
Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 

All times are UTC