Inmiddels heb ik wat rondgeneusd op de websites van De Waag en StopItNow en kwam ik tot de ontdekking dat mensen daar inderdaad onderscheid maken tussen pedofielen, die zich welliswaar seksueel tot kinderen aangetrokken voelen maar op dat gebied geen grensoverschrijdend gedrag vertonen, en pedoseksuelen die dat laatste wel doen. Dit woordgebruik is daar reeds ingeburgerd en sluit aan op het perspectief van de preventie van seksueel misbruik.
Zoals ik in een uitgebreidere discussie over dit ondereerp op pedofilie.nl bepleitte, is dit geen passend model als het erom gaat jongeren met een hulpvraag met betrekking tot hun eigen pedofiele gevoelens behulpzaam te zijn. Omdat die discussie al gauw en steeds weer op onbegrip en verwarring uit lijkt te draaien, bedacht ik een "woordenspel" om het helder te krijgen.
Bij aanpak 1, die mijns inziens wel geschikt is voor jongeren met zo'n hulpvraag, draait het om de volgende zin. Ik val op A maar moet ik die daarom ook B? Bij A mag je invullen wat op jou van toepassing is, bijvoorveeld "jonge meiden" of "speelse jochies". Bij B gaat het om twijfelachtige gedragingen zoals "betasten" , "versieren", en "tot last zijn".
Bij aanpak 2, momenteel gebruikelijk en mogelijk geschikt in andere situaties, maar minder in de bovengenoemde, gaat het om de volgende zin. Ik noem mezelf A maar daarom ben ik nog geen B. Bij A kies je bijvoorbeeld uit woorden als "pedofiel", "kinderliefhebber", "boy lover" en "girl lover" om aan te geven wat bij je past. Bij B geef je aan welke identiteit je afwijst, bijvoorbeeld "kinderverkrachter", "kleuternaaier" en ga zo maar door.
Waarom vind ik aanpak 2 nu geen goede keus als het gaat om het beantwoorden van momenteel nogal frequent voorkomende hulpvragen van jongeren die hun pedofiele gevoelens ontdekt hebben en zich vertwijfeld afvragen wat dat voor hun eigen toekomst gaat betekenen? Ik vind dat geen goede aanpak omdat je ze er misschien wel nog meer mee in de stress krijgt dan ze al zijn. Hun seksuele prikkels onderdruk je hiermee namelijk niet, die blijven geheid steeds maar weer terugkeren, daar valt weinig meer in te sturen. Iemand kiest niet voor pedofiele gevoelens, maar heeft die nu eenmaal en zal er goed mee moeten leren omgaan. Gedrag kun je wel bijsturen, en daar kun je een ander ook bij helpen.
|
|