Broken Tulip

Heb respect voor ieder mens, ze hebben het hard nodig....
It is currently 07 Dec 2019, 09:47

All times are UTC

Post new topic Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4
Author Message
 Post subject: Re: Een duivels ritueel
Unread postPosted: 11 Feb 2012, 21:29 

Jean,

De zin van Madammeke27: "Mijn jeugd is nog deels mijn heden." Ga ik hier niet in. Dat is denk ik aan Madammeke zelf.
Wat betreft de toelichting tot de Narcistische persoonlijkheid en dat ik die niet herken bij Madammeke27 wil ik wel wat uitgebreider in gaan en aan het eind ook een cijfer geven. Ik denk dat alleen een cijfer niet voldoende is. Ik denk persoonlijk dat wat jij ziet bij Madammeke27 hier in het forum (en ik in "real" dat dat eerder voortkomt uit onzekerheid en zelfbescherming dat uit een narcistische inslag.

Het DSM-IV definieert de narcistische persoonlijkheidsstoornis als een pervasief patroon van grootsheid (in fantasie of gedrag), behoefte aan bewondering en gebrek aan inlevingsgevoel, meestal beginnend in de vroege volwassenheid en aanwezig in verschillende situaties. De stoornis kan worden gediagnosticeerd als sprake is van vijf of meer van de volgende criteria:

De persoon heeft gevoelens van grootsheid en eigen belangrijkheid (hij overdrijft bijvoorbeeld zijn prestaties, talent, kennis, contacten en persoonlijke eigenschappen en eist als superieur beschouwd te worden, ook als zijn prestaties hiertoe geen aanleiding geven).

Madammeke27 plaatst naar mijn ervaring in het dagelijks leven iedereen in belangrijkheid boven zichzelf. Bovendien heeft ze (veel te veel) de neiging tegen anderen op te kijken en zichzelf daardoor "klein" te voelen.

De persoon is geobsedeerd door fantasieën over succes, roem, (al)macht, genialiteit (de cerebrale narcist), schoonheid of seksuele prestaties (de somatische narcist) of een ideale, blijvende liefde.

De Madammeke27 die ik ken is door geen van bovenstaande geobsedeerd.

De persoon ziet zichzelf als uniek en meent dat hij alleen begrepen kan worden door even unieke of speciale mensen (of instellingen).

De Madammeke die ik ken, voelt zich regelmatig onbegrepen, maar ziet zichzelf niet als uniek.

De persoon heeft enorme behoefte aan bewondering, aandacht en bevestiging of wil gevreesd en berucht zijn.

Madammeke27 heeft niet meer behoefte aan bewondering, aandacht en bevestiging dan ieder ander die ik ken en heeft al helemaal niet de behoefte gevreesd en berucht te willen zijn.

De persoon gelooft dat hij meer rechten heeft dan anderen. Hij wil dat anderen zich aanpassen aan zijn "onredelijke" verwachting van een voorkeursbehandeling.

Ik denk niet dat Madammeke27 gelooft dat ze meer rechten heeft dan anderen.

De persoon is manipulerend en gebruikt anderen om zijn doel te bereiken.

Madammeke27 kan heel goed manipuleren als ze daar een bui naar heeft, ze weet dat van zichzelf en ik ben me er van bewust als ze mij manipuleert en laat me ook vaak tot op zekere hoogte manipuleren, gewoon omdat ik dat dan grappig vindt. Als ze in de buurt van een grens komt, trek ik die ook en handel ik daarnaar.

De persoon heeft een onderontwikkeld inlevingsvermogen. Hij of zij kan of wil geen rekening houden met de behoeften of opvattingen van anderen.

Madammeke27 heeft een goed ontwikkeld inlevingsvermogen.

De persoon is vaak jaloers, wat gepaard kan gaan met woede. Dit leidt tot paranoïde wanen, omdat hij denkt dat anderen jaloers zijn op hem en zich op dezelfde manier gedragen als hij.

Madammeke27 is soms jaloers en daardoor wel eens (onterecht) boos, maar dat is iedereen denk ik wel eens.

De persoon gedraagt zich arrogant. Hij voelt zich superieur, boven de wet verheven en alom aanwezig (magisch denken). Hij wordt kwaad als hij wordt tegengesproken door mensen die hij als minderwaardig beschouwt.

Madammeke27 gedraagt zich niet arrogant, voelt zich niet superieus, boven de wet verheven en alom aanwezig. Ze wordt niet kwaad als ze onderbouwd wordt tegengesproken en beschouwd niemand als minderwaardig.

Van de negen beschrijvingen moet iemand er aan minimaal vijf voldoen om met NPS gediagnosteerd te kunnen worden, iedereen bezit wel enige kenmerken van iedere willekeurige stoornis. Van Madammeke zie ik er in gematigde vorm 2 van de 9 terug. Als je dan persé een inschatting gebasseerd op een schaal van 0 tot 10 wilt, kom ik op een 0,6 uit iets in die richting.

Report this post
 Profile  
Reply with quote  
Unread postPosted: 12 Feb 2012, 00:53 
Site Admin

Mnemosyne,
Je antwoord is duidelijk en verhelderend.
NPS zullen we dan voor haar maar loslaten.
Mooi wel ook dat je open bent over dat manipuleren.
Ik ga er even vanuit dat Madammeke geen pedofiel is.
Dan kunnen we concluderen dat manipuleren zeker geen eigenschap is die alleen bij pedofielen voorkomt.
Het is eerder een vorm van menselijk gedrag wat iedereen wel in bepaalde mate doet.
Dat gaf ik ook aan in die posting van The Last MIRROR.
Het wordt ons vanaf dag één in ons leven bijgebracht.
Het gaat het dus niet om het manipuleren maar om eventuele kwade bedoelingen daarachter, bewust of onbewust.

Inzake dat punt, fijn dat je ook aan die NPS inschatting een punt geeft.
Mijn vraag gold die aanwezigheid/invloed van haar verleden/jeugd in haar heden.
Juist om te voorkomen dat ze in details moet treden vroeg ik daar om een punt.
Welke last legt dat verleden, of mensen uit dat verleden/haar jeugd nu nog altijd op haar schouders ?
0 voor totaal geen invloed tot 10 voor alles overheersend.
Maar je hebt gelijk, het zou mooi zijn als ze die zelf beantwoorde.
De indruk die ik krijg is dat die invloed behoorlijk aanwezig is en dat ze zich niet veilig kan voelen.
Daarbij heeft ze ook nog kinderen, waar ze deze problemen heel graag bij vandaan zal houden.
Dan denk ik dat ze steun/vrienden waar ze op kan vertrouwen heel goed kan gebruiken.
Maar juist vertrouwen is een enorm kwetsbaar gevoel.

Even los van Madammeke:
Je zult bij een vergelijking van mijn woorden over NPS duidelijke verschillen ontdekken met die van dat DSM-IV.
Persoonlijk vind ik die tekst uit het DSM-IV welhaast veroordelend.
Het plakt niet alleen een etiketje 'narcist' maar het verscheurd het etiketje 'mens'
Ik kies toch echt (en bewust) voor dat wat meer menselijke gezicht, zowel van mijn kant met begrip als voor hun kant.
Als er namelijk oorzaken zijn, zijn en blijven het ook mensen, mensen met problemen.
Diagnoses zouden er moeten zijn om een richtlijn te vinden om mensen te kunnen helpen,...
niet om ze in een hokje te kunnen plaatsen.
En daaraan schort het nogal eens in de hulpverlening.
Ik zal dan ook nooit kiezen voor die harde lijn in het DSM-IV
;)

zou mijn leven ooit
van meer waarde voor me worden
dan de wens om te willen zijn wie ik ben,
welke waarde zou ik wensen
aan dat leven toe te willen kennen...

tel. 06 57656027

Report this post
 Profile  
Reply with quote  
Unread postPosted: 12 Feb 2012, 02:17 

Jean ????

Zallum Draggie eens een geintje uithalen.
Zet ik dit dikke er eens tussen,...
dat durfttie zelfs nooooooit

Het DSM-IV definieert de narcistische persoonlijkheidsstoornis als een pervasief patroon van grootsheid (in fantasie of gedrag), behoefte aan bewondering en gebrek aan inlevingsgevoel, meestal beginnend in de vroege volwassenheid en aanwezig in verschillende situaties. De stoornis kan worden gediagnosticeerd als sprake is van vijf of meer van de volgende criteria:

De persoon heeft gevoelens van grootsheid en eigen belangrijkheid (hij overdrijft bijvoorbeeld zijn prestaties, talent, kennis, contacten en persoonlijke eigenschappen en eist als superieur beschouwd te worden, ook als zijn prestaties hiertoe geen aanleiding geven).

Madammeke27 plaatst naar mijn ervaring in het dagelijks leven iedereen in belangrijkheid boven zichzelf. Bovendien heeft ze (veel te veel) de neiging tegen anderen op te kijken en zichzelf daardoor "klein" te voelen.

Overdrijven, hemmus, Draggie zegt maar zo, Draggie zegt maar niets zegttie ook niks verkeerd.
Maar eisen, nee eisen doet hij niet. Hij doet wel vreselijk zijn best
45%

De persoon is geobsedeerd door fantasieën over succes, roem, (al)macht, genialiteit (de cerebrale narcist), schoonheid of seksuele prestaties (de somatische narcist) of een ideale, blijvende liefde.

De Madammeke27 die ik ken is door geen van bovenstaande geobsedeerd.

Fantasiën zat die dikke, maar geobsedeerd... nee. Maarre ja, die ideale, blijvende liefde, dat is ikke... toch !!!
20%

De persoon ziet zichzelf als uniek en meent dat hij alleen begrepen kan worden door even unieke of speciale mensen (of instellingen).

De Madammeke die ik ken, voelt zich regelmatig onbegrepen, maar ziet zichzelf niet als uniek.

Iedereen is toch uniek en laten we wel wezen, als hij het niet is is niemand het :lol: :lol: :lol:
Maar daarbij heeft hij het idee dat juist mensen die even gek zijn als hij hem nauwelijks zullen begrijpen
60%

De persoon heeft enorme behoefte aan bewondering, aandacht en bevestiging of wil gevreesd en berucht zijn.

Madammeke27 heeft niet meer behoefte aan bewondering, aandacht en bevestiging dan ieder ander die ik ken en heeft al helemaal niet de behoefte gevreesd en berucht te willen zijn.

Gevreesd of berucht willen zijn. Kom op zeg, dat mocht vroeger mogelijk een scherm zijn voor zijn kwetsbaarheid maar dat is allang verleden tijd.
Maar misschien wil hij wel gewoon een hele lieve BN-er zijn
75%

De persoon gelooft dat hij meer rechten heeft dan anderen. Hij wil dat anderen zich aanpassen aan zijn "onredelijke" verwachting van een voorkeursbehandeling.

Ik denk niet dat Madammeke27 gelooft dat ze meer rechten heeft dan anderen.

Hij wil niets anders dan dat anderen zichzelf kunnen zijn, zoals hij dat zelf ook zo graag wil.
En daarbij neemt hij de verschillen voor lief
0%

De persoon is manipulerend en gebruikt anderen om zijn doel te bereiken.

Madammeke27 kan heel goed manipuleren als ze daar een bui naar heeft, ze weet dat van zichzelf en ik ben me er van bewust als ze mij manipuleert en laat me ook vaak tot op zekere hoogte manipuleren, gewoon omdat ik dat dan grappig vindt. Als ze in de buurt van een grens komt, trek ik die ook en handel ik daarnaar.

Hij is nogal eens met het verwijt geconfronteerd dat hij kinderen manipuleert omdat hij met volwassenen niet overweg kan. Volwassenen zijn namelijk niet (zo makkelijk) te manipuleren.
Waarschijnlijk doet hij het daarom juist naar volwassenen als een soort joy of life.
Al heeft hij geen kwaad of eigenbelang meer in zin, als het spel gespeeld kan worden blijft het een kreng :o
75% (zou meer kunnen zijn, maar dat willie zelf te graag)

De persoon heeft een onderontwikkeld inlevingsvermogen. Hij of zij kan of wil geen rekening houden met de behoeften of opvattingen van anderen.

Madammeke27 heeft een goed ontwikkeld inlevingsvermogen.

Ook hij heeft een goed ontwikkeld inlevingsvermogen. Als hij behoeftes of opvattingen van anderen onredelijk vindt,
kan het echter zeer goed voorkomen dat hij het vertikt om er rekening mee te houden.
10%

De persoon is vaak jaloers, wat gepaard kan gaan met woede. Dit leidt tot paranoïde wanen, omdat hij denkt dat anderen jaloers zijn op hem en zich op dezelfde manier gedragen als hij.

Madammeke27 is soms jaloers en daardoor wel eens (onterecht) boos, maar dat is iedereen denk ik wel eens.

Jaloers zijn is hem vreemd en hij plaatst zich zichtbaar in een positie waar anderen waarschijnlijk weinig jaloers op zullen zijn
0%

De persoon gedraagt zich arrogant. Hij voelt zich superieur, boven de wet verheven en alom aanwezig (magisch denken). Hij wordt kwaad als hij wordt tegengesproken door mensen die hij als minderwaardig beschouwt.

Madammeke27 gedraagt zich niet arrogant, voelt zich niet superieus, boven de wet verheven en alom aanwezig. Ze wordt niet kwaad als ze onderbouwd wordt tegengesproken en beschouwd niemand als minderwaardig.

Als hij arrogant over komt dan moet je heel goed gaan kijken of dat niet een onderdeel is van zijn spelletjes manipuleren. Hij lokt mensen wel eens uit hun tent ja.
De wet en regeltjes, daar heeft hij wel eens schijt aan en dat steekt hij dan ook niet onder stoelen of banken.
Maar dat zal eerder een behoefte zijn om niet vertrapt te willen worden dan om zich boven die wet verheven te voelen.
Anderen als minderwaardig beschouwen past helemaal niet bij hem.
10%

Van de negen beschrijvingen moet iemand er aan minimaal vijf voldoen om met NPS gediagnosteerd te kunnen worden, iedereen bezit wel enige kenmerken van iedere willekeurige stoornis. Van Madammeke zie ik er in gematigde vorm 2 van de 9 terug. Als je dan persé een inschatting gebasseerd op een schaal van 0 tot 10 wilt, kom ik op een 0,6 uit iets in die richting.
Onze dikke scoort dus wel wat hoger dan die 0,6 ;)

Report this post
 Profile  
Reply with quote  
Post new topic Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4

All times are UTC