Nee Sytze,
Het gaat niet om mij, het gaat om die cirkel. Je hebt mij al vaker voorgehouden dat ik teveel op mezelf betrek, dat is je goede recht. En je zult de enige niet zijn. Maar het is ook mijn recht om als ik voorbeelden wil laten zien, die dan te kiezen inzake iemand waarover ik recht van spreken heb. En dat kan ik ook omkeren en terugspelen, want het is precies wat ik jou niet zie doen. Jij hebt het over ouders die voor elkaar kiezen en de kinderen die ze vervolgens krijgen als bijproduct zien. Er worden miljoenen huwelijken gesloten waarbij het primair gaat om die kinderwens. Huwelijken gaan kapot omdat mensen geen kinderen kunnen krijgen. En ook daar waar dat krijgen van kinderen primair is, worden fouten gemaakt. Een 'vereist' kind is net zo in gevaar als een ongewenst kind. Er kunnen claims en toekomstverwachtingen op dat kind rusten al voor het geboren is. Je zult de vereiste stamhouder zijn en als homo in het leven staan en de pijn voelen van de verwijten van je ouders. Wat is het eigenlijk dat maakt dat jij de wereld (en onze maatschappij) vanuit jouw visie blijft zien. Plaats jezelf eens in die cirkel, durf het middelpunt eens te zijn zonder voor jezelf de belangrijkste te zijn. Dat was mijn boodschap, en die mis je weer, je ziet mijn fouten terwijl ik ze je laat zien. Maar dat niet alleen, je doet me ook tekort, want ik had het niet alleen over mij, ik had het vooral ook over mijn slachtoffer. En met de afwegingen die ik maak/schrijf en door dat met IkkeOok Nog te bespreken breng ik ook iets wat algemeen geldt. Namelijk dat we er nooit aan ontkomen dat we keuzes maken en ook nooit kunnen voorkomen dat we fouten maken.
Ik heb nergens gezegd dat jij of Ricardo er goed aan doen om verder te leven in een verbittering middels het verwijten maken naar jullie ouders. Ik heb ook niet gezegd dat jullie dat doen, ook niet dat jullie dat niet doen. Er staat wel; als jullie afknappen, laten jullie die vijandigheid winnen. Zowel die van hun als die van jezelf. Als wij in gesprek zijn, dan is er ééntje die Sytze op de been wil hebben/houden en ééntje die hem alleen maar gruwelijk onderuit laat zakken. Raadt eens wie wie is...
Dat gevoel van herkenning van die eigen problemen en er vooral voor kinderen willen zijn om dat voor hun te voorkomen is me niet onbekend. Ik ken dat van mezelf, ik ken dat van Ricardo en ik ken dat van jou. Ik ken het ook van vele anderen. Als ik in die cirkel durf te gaan staan, dan komen straks mensen als IkkeOokNog of Mnemosyne en wijzen me erop dat ik speel met het risico van projectie, maw dat ik moet oppassen dat ik mijn situatie niet bij dat kind herken door de bril waar ik door kijk. Dat is nog twijfelachtig, maar het kan zeker waar zijn. Maar als ze me er fijntjes op wijzen dat in dit handelen ook een stuk eigenbelang zit inzake het verwerken van mijn eigen pijn, dan is dat heel wat minder 'misschien'. Het is nogal wat om andermans fouten te zien (die ouders) om vervolgens die positie van plaatsvervangende perfectie in te nemen. Alleen al het krampachtige en die achtergronden maken dat er weinig heel blijft van spontane liefde voor dat kind. Inzake Phi, durf ik te erkennen dat ik hem minstens zo hard nodig heb als hij mij. Waarschijnlijk heb ik hem zelfs harder nodig. Als ik dat had ingezien en begrepen toen ik omgang had met mijn slachtoffer, dan had ik mogelijk mijn fouten nooit gemaakt. Daarmee betrek ik het weer op mezelf Sytze, maar daarmee zeg ik ook dat als jij niet in je eigen cirkel durft te gaan staan, maar vanaf de rand staat te oordelen over andermans fouten... En dat zijn jouw keuzes. Mijn keuze is mijn. Je kunt en mag me daarop aanspreken, dat doe je ook regelmatig. Maar ik heb nog niets gezien van jouw kant wat mij van die keuze afbrengt. Vooralsnog zul je dus nog wel vaker merken, dat als ik het over kijken naar fouten heb, dat ik mezelf niet oversla.
Oh, en voor de duidelijkheid, wie pedofilie ziet als een primair seksualiteitsprobleem die kan vooralsnog de bomen in. Dat er mensen zijn die hun eigen probleem op pedo's projecteren valt namelijk zeker niet uit te sluiten.
_________________ loveUall Jean
zou mijn leven ooit van meer waarde voor me worden dan de wens om te willen zijn wie ik ben, welke waarde zou ik wensen aan dat leven toe te willen kennen... tel. 06 57656027
|